EĞİTİMDE OKUL-AİLE İŞ BİRLİĞİNİN ÖNEMİ HAKKINDA
https://tegm.meb.gov.tr
AİLE EĞİTİM
B Ü L T E N İ
TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ DAİRE BAŞKANLIĞI KASIM - 2024
EĞİTİMDE OKUL-AİLE
İŞ BİRLİĞİ
Çocukların etkin öğrenebilmesi için okuldaki eğitim sürecinin aileler tarafından desteklenmesi
gerekir. Bu yüzden çocuğunuzun okula başladığı andan itibaren okulu
ile iş birliği içerisinde hareket etmelisiniz.
Okul öncesi eğitim döneminde ailenin okulla iş birliği içerisinde olması; çocukların
okula daha kolay alışması, ailedeki ve okuldaki eğitimin daha kalıcı olması, öğretmen
ile ailenin çocuğa sergileyeceği tutumlarda tutarlı olunması ve çocukların her
yönden gelişimine katkı sağlaması açısından önemlidir.
Çocuğunuzun öğretmeni ile ilişkilerinizi canlı tutmalı ve olumlu davranışlar sergilemelisiniz.
Çocuğunuzun okulda güvende olduğunun ve ihtiyaçlarının karşılandığının
bilincinde olmalı, yersiz kaygı ve endişe duymamalısınız.
Çocuğunuzla ilgili en önemli görevlerinizden biri onun gelişimine destek olmaktır.
Bunun en etkili yolu da çocuğu okul yaşamına hazırlamak, ona olumlu tutum ve
davranışlar kazandırmak ve eğitim sürecinde onun yanında yer almaktır.
Eğitimde Okul-Aile İş Birliği
EĞİTİMDE OKUL-AİLE İŞ BİRLİĞİ 2 KASIM - 2024
Çocuğunuzun Eğitimini ve Okul Aile İş Birliğini
Desteklemek İçin
Onun yapabileceklerini bilmek gerçekçi beklentiler oluşturmanıza yardımcı olacaktır.
Potansiyeli doğrultusunda yönlendirilen ve desteklenen çocuklar okul yaşantısında
daha mutlu ve başarılı olmaktadır.
Çocuğunuzu başka çocuklarla kıyaslamayınız. Kıyaslama yapmak çocuğunuzun
gelişimini desteklemeyeceği gibi kendisini yetersiz hissetmesine yol açarak gelişimini
olumsuz yönde etkileyecektir. Aynı zamanda çocuğunuzun öz güven kaybı yaşaması,
içe kapanması, başarısız olmaktan korkarak eğitim sürecinde kendini geri
çekmesine sebep olabilmektedir.
Zaman zaman kazanmakta zorlandığı becerilerde ona yardım edebilirsiniz. Güçlü
olduğu yönleri ön plana çıkararak zorlandığı alanları güçlü yönleriyle destekleyebilirsiniz.
3 Çocuğunuzu Yakından Tanıyın.
Çocukların ihtiyacı olan temel gereksinimler, fizyolojik ihtiyaçların yanında (beslenme,
barınma, güvenlik vb.) duygusal ihtiyaçları (sevilme, değerli hissetme vb.) da
barındırır.
Temel ihtiyaçları zamanında ve yeterince karşılanan çocuklar öz saygısı yüksek,
doğru ve sağlıklı iletişim kurabilen, potansiyelini ortaya koyup kendini ifade edebilen
çocuklar olabilirler. Bu beceriler çocuğunuzun eğitim hayatında mutlu ve başarılı
olmasına yardımcı olur.
1 Çocuğunuzun İhtiyaçlarını Karşılayın.
Aile bireylerinin birbirlerine sevgi ve saygıyla yaklaştığı ortamlarda
çocuklar kendilerini mutlu ve güvende hisseder.
Güvenli ortamda büyütülen çocukların bilişsel ve duyuşsal
süreçleri olumlu yönde etkilenir ve daha etkili öğrenme
sağlar.
Aile içerisinde yaşanan anlaşmazlıkların aile bireyleri tarafından
konuşularak çözülmesi, çocukların problemlerini
kabul edilebilir yollarla çözmesine yardımcı olur.
2 Olumlu Aile İklimi Oluşturun.
EĞİTİMDE OKUL-AİLE İŞ BİRLİĞİ 3 KASIM - 2024
Öz güven; çocuğun kendine güvenme, kendinden memnun olma ve kendisiyle barışık
olması hâlidir. Çocuğun eğitimde başarılı olabilmesi için öz güven gelişimi oldukça
önemlidir. Çocuğunuzun öz güvenini desteklemek için yaptığı işlerde destekleyici,
olumlu ve iyimser bir tutum sergilemelisiniz. Çocuğun başarma duygusunu hissetmesi
eğitim sürecinde onu motive edecektir. Bu içsel motivasyonun sağlanması için
çocuğunuza, yaşına ve gelişimine uygun etkinlikler sunabilirsiniz.
Çocuğunuzun Eğitimini ve Okul Aile İş Birliğini
Desteklemek İçin
Evinizde günlük rutin oluşturmanız çocuğunuz tarafından neyi, ne zaman yapacağını
bilmesini ve kendini güvende hissetmesini sağlar. Gün içerisinde yemek, hikâye,
oyun, öğrenme ve dinlenme zamanlarının hangi saat dilimlerinde yapılacağının
bilinmesi rutin oluşturma adına önemlidir. Evde rutinler oluşturulması çocuğun okul
hayatında yer alan rutinlere uyum sağlamasını kolaylaştıracaktır.
Öğretmeniniz ile iş birliği içerisinde hareket ederek çocuğunuzun okul içerisindeki
rutini hakkında bilgi edinebilirsiniz. Çocuğunuzun okul rutinlerinin oluştuğu bu süreçte
okula zamanında getirip, okuldan zamanında alarak ona destek olabilirsiniz.
5 Günlük Rutinler Oluşturun.
4 Çocuğunuzun Öz Güven Gelişimini Destekleyin.
EĞİTİMDE OKUL-AİLE İŞ BİRLİĞİ 4 KASIM - 2024
Çocuklarınızın ilgi ve yeteneklerini tanıyıp geliştirebilmeleri
için bir yöntem olarak oyundan faydalanabilirsiniz. Çünkü
çocukların ilgi ve beceri alanları desteklenmezse potansiyelleri
zamanla azalacaktır. Her çocuğun kendine özel ilgi
ve becerilerinin olduğunu unutmamalı, ona yeterli ve çeşitli
fırsatı sunduğunuzdan emin olmalısınız.
Çocuğunuzu oyun oynarken izleyerek ya da oyununa dâhil olarak ilgi ve yetenekleriyle
ilgili çokça bilgi edinebilirsiniz. Oynamak istediği oyun ve oyuncakları seçmesine
fırsat tanımalısınız. Çocuklar oyunlarında her ne kadar aynı oyuncaklarla oynasa
da ilgi ve yetenek alanlarına göre oyuncakları kullanım şekli farklılık gösterecektir.
Çocuğunuzun okuduğu kitaplar, izlediği filmler, merak ettiği konular, oynadığı oyunlar
ve öğretmenlerinden alınan geri bildirimler ilgi ve yetenek alanlarını belirlemede
fayda sağlayacaktır.
Çocuğunuzun Eğitimini ve Okul Aile İş Birliğini
Desteklemek İçin
Çocuğunuzun en çok vakit geçirdiği ortamlardan birisi de okuldur. Çocuğunuzun
öğretmeni ile etkili iletişim kurmak önemlidir. Öğretmeniniz tarafından planlanan
veli toplantılarına katılım sağlayarak çocuğunuzun gelişim durumu hakkında bilgi
sahibi olabilirsiniz. Yine çocuğunuz hakkında öğretmene bilgi vermek ya da öğretmenden
bilgi almak ihtiyacı hissettiğinizde öğretmeninizden randevu talep ederek
görüşme sağlayabilirsiniz.
Okul öncesi dönemdeki çocukların yaş ve gelişim özellikleri göz önünde bulundurulduğunda
okula hazırlıklı gitme ya da okuldan sonra edindiği bilgi ve becerileri
pekiştirmek için desteğe ihtiyaç duyması normaldir. Bu sebeple öğretim sürecinde
kullanılmak üzere öğretmen tarafından istenen malzemelerin okula gitmeden önce
hazırlanmasında çocuğunuza destek olun. Yine okul sonrasında
çocuğunuzun okulda öğrendikleri hakkında öğretmeninden
bilgi alın ve çocuğunuzu evde destekleyin.
Okulda edinilen bilgi ve becerilerin evde pekiştirilmesi çocukların
edindiği bilgi ve becerileri kalıcı hâle getirmelerini kolaylaştıracaktır.
Çocuğunuzun Okulda Öğrendiklerinden
Haberdar Olun. 7
İlgi ve Yeteneklerini Tanıyacak ve Geliştirecek Farklı
Öğrenim Deneyimleri Yaşama İmkânı Sunun. 6
EĞİTİMDE OKUL-AİLE İŞ BİRLİĞİ 5 KASIM - 2024
Çocuğunuz okula başladığında sınıfında birçok çocuk ile birlikte eğitim görür. Buna
bağlı olarak da öğretmenin çocuğunuzu tanıması zaman alır. Çocuğunuz hakkında
önemli gördüğünüz ve öğretmeninin bilmesinde yarar olduğunu düşündüğünüz
bilgileri öğretmeniyle paylaşınız.
Çocuğunuzun herhangi bir sağlık sorununun olup olmadığı, sürekli bir ilaç kullanıp
kullanmadığı, herhangi bir şeye karşı alerjisinin bulunup bulunmadığı, özel bir durumunun
olup destek araçlara ya da eğitime gereksinim duyup duymadığı bilgisi
bunlardan bazılarıdır.
Çocuğunuzu takip edin ve gözleyin. Genel duygu-durum, tutum ve davranışlarının
dışında fark ettiğiniz ve öğretmeninin bilmesinde fayda gördüğünüz bir süredir devam
eden değişiklikleri de öğretmeniyle paylaşmalı, takibini öğretmeniyle birlikte
yapmalısınız. Çocuğunuzla ilgili yeterince bilgi sahibi olan öğretmen, çocuğunuzun
hem bireysel hem de akademik ihtiyaçları konusunda ona destek olabilir.
Çocuğunuzun Eğitimini ve Okul Aile İş Birliğini
Desteklemek İçin
Çocuğunuz Hakkında Öğretmenin Bilmesinde Yarar
Gördüğünüz Bilgileri Öğretmeniyle Paylaşın. 8
EĞİTİMDE OKUL-AİLE İŞ BİRLİĞİ 6 KASIM - 2024
Aile katılımı çalışmaları çocukların dil, bilişsel, duygusal, sosyal, psikomotor gelişimlerinin
desteklenmesinde aileyle hareket etmeyi amaçlamaktadır.
Okul öncesi eğitim programında çocuk ve ailesi ortak ve eğitimci olarak görülmektedir.
Ayrıca bu ortaklık ilişkisine çocuğun ailesinde yer alan her birey de dâhil edilmektedir.
Söz konusu programda aileler ve çocuklar, birlikte oynayarak ve öğrenerek
“becerilerini genellemeleri” için desteklenmektedir. Ailelerle gerçek bir iş birliği
içinde çalışan öğretmenler ebeveynlere pratik stratejiler sunmakta, yön göstermekte
ve ortaklık ilişkisi doğrultusunda problemleri çözerek onlara “olanak sağlamakta”
ve onları desteklemektedir.
Öğrenme sürecine aileyi de dâhil eden aile katılım çalışmalarında ilginiz, yetenekleriniz
ve mesleğinizle ilgili olabilecek konularda çocukların yaş ve gelişim özelliklerine
uygun olacak şekilde öğretmen rehberliğinde bir çalışma hazırlayabilirsiniz.
Hazırladığınız etkinliği daha önce evde deneyerek gerekli önlemleri almalı ve sınıfta
gerçekleştirmeden önce planlamanızı öğretmenle paylaşmalısınız.
Öğretmeniniz ile belirlediğiniz tarih ve saatte sınıfa gelerek öğretmenin rehberliğinde
çocuklarla etkinliğinizi gerçekleştirebilirsiniz.
Burada planlayacağınız çalışma mesleğinizle ilgili bir konuda çocuklara bilgi vermek
olabileceği gibi, bir deney yapımı, kitap okuma, dokuma ve kek yapımı gibi çalışmalar
da olabilir. Önemli olan iyi yaptığınız bir şeyi çocukların öğrenme sürecine
dâhil olarak onlara göstermek ve öğretmektir.
Çocuğunuzun Eğitimini ve Okul Aile İş Birliğini
Desteklemek İçin
9 Aile Katılımı Çalışmalarına Katılım Sağlayın.
EĞİTİMDE OKUL-AİLE İŞ BİRLİĞİ 7 KASIM - 2024
Aile eğitimi çalışmaları; ailelerin çocuklarının bilişsel, dil, fiziksel, sağlık, sosyal ve
duygusal gelişimlerinin her aşamasında gerekli olan ebeveynlik becerileri ve anlayışını
kazanmalarına yardımcı olacak her türlü faaliyeti içerir.
İhtiyaç duyduğunuz konularda kitap, dergi vb. içerikler okuyabileceğiniz gibi okul
tarafından düzenlenen aile eğitimlerine de katılım sağlayabilirsiniz (Temel Eğitim
Genel Müdürlüğünün internet sitesinde her ay farklı bir konuda yayınlanan Aile Eğitimi
Bültenlerinden faydalanabilirsiniz).
Ebeveynlik becerilerinizin artması için ihtiyaç duyduğunuz konuları öğretmeninize
bildirebilirsiniz. İhtiyaç duyulan konularda düzenlenen aile eğitimleri, okulda bulunan
uzmanlar tarafından verilebileceği gibi okul dışından uzmanlar da davet edilerek
verilebilir.
Rehberlik servisi tarafından çeşitli konularda hazırlanan bilgilendirici seminer ve
konferanslara katılım sağlayabilir ve ihtiyaç duyduğunuz konularda siz de eğitim
talep edebilirsiniz.
Çocuğunuzun Eğitimini ve Okul Aile İş Birliğini
Desteklemek İçin
10 Aile Eğitimi Çalışmalarına Katılım Sağlayın.
EĞİTİMDE OKUL-AİLE İŞ BİRLİĞİ 8 KASIM - 2024
Millî Eğitim Bakanlığınca ailelere yönelik hazırlanan çalışmalara
aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz.
https://velivizyon.meb.gov.tr/
https://aileokulu.meb.gov.tr/index.php/maarif-modeli-ebeveyn-okulu-program/
https://tegm.meb.gov.tr/www/ailemle-egitim-yolculugum-projesi-uygulama-kilavuzu-yayimlandi/icerik/1063
Okul rehberlik servisi çocukların eğitsel, mesleki ve psikolojik gelişimlerini takip ederek
aileler ve öğretmenlerle iş birliği içerisinde gerekli yönlendirmeleri yapar. Rehberlik
servisi, çocuğu merkeze alarak çocuğun çevresinde bulunan ve onu doğrudan
etkileyen aile ve öğretmenlere yönelik çalışmalar da yürütür. Hangi konularda
rehberlik servisine başvurabileceğinizi yine rehber öğretmeniniz aracılığıyla düzenlenen
eğitimle öğrenebilirsiniz.
Rehberlik servisinin çalışma alanına giren konularda desteğe ihtiyaç duyduğunuzda
sınıf öğretmeniniz aracıyla ya da doğrudan rehberlik servisine başvurarak randevu
alabilirsiniz. Size verilen gün ve saatte rehber öğretmen sizi dinlemek için odasında
bekliyor olacaktır.
Rehber öğretmen konuya bağlı olarak çocuklarınız ve sizlerle çeşitli çalışmalar yapar.
Bunlar çocuklarınızla bireysel görüşmeler, küçük grup çalışmaları ya da sınıf
rehberlik etkinlikleri vb. sizlerle psikoeğitim, seminer, bireysel-grupla psikolojik danışma
vb. çalışmalarıdır.
Çocuğunuzun Eğitimini ve Okul Aile İş Birliğini
Desteklemek İçin
11 Okul Rehberlik Servisinden Destek Alabilirsiniz.
EĞİTİMDE OKUL-AİLE İŞ BİRLİĞİ 9 KASIM - 2024
Atatürk Blv. No 98 Milli Eğitim Bakanlığı
Kat 2 Blok A/B ve Kat 5 Blok A Kızılay
Çankaya/ANKARA
@mebtegm
tegm.meb.gov.tr
GÖRSEL KAYNAKÇA
Bu bültende kullanılan görseller https://tr.123rf.com/ adresinden telif bedeli ödenerek kullanılmıştır.
Kaynak: https://tegm.meb.gov.tr/